Doel spel

Het doel van het spel "Kraak de kunststofcode" is om leerlingen op een actieve manier meer te leren over de rubber-en kunststofsector.

Leerlingen leren:

  • Dat er verschillende soorten kunststoffen zijn.
  • De verschillende eigenschappen van kunststoffen kennen.
  • Over het productieproces: de grondstoffen en de productie zelf.
  • Over de recycling van kunststoffen.

Kraak de kunststofcode!

Het spel Kraak de kunststofcode wordt gespeeld met de kunststofkoffer. De koffer bestaat uit vijf lagen, waarbij er in iedere laag een ander spel gespeeld wordt. Leerlingen spelen in groepjes van vijf. Uit elke laag komt een cijfer, waarmee ze het slot van de onderste laag kunnen openen. In de onderste laag is het de bedoeling dat leerlingen zelf een sleutel maken van kunststof en hiermee het productieproces van kunststof zelf ervaren. Het groepje dat als eerste de sleutel heeft gemaakt wint!

Opbouw koffer


Laag 1 - Wat zijn kunststoffen?
In de eerste laag verdelen de leerlingen verschillende alledaagse materialen in kunststof en niet-kunststof.

Laag 2 -  Eigenschappen
In deze laag leren leerlingen meer over de eigenschappen van kunststof en de voordelen van het gebruik van kunststof boven andere materialen.

Laag 3 - Recycling
Hier leren leerlingen meer over het recycleproces van kunststoffen.  

Laag 4 - Grondstoffen
Leerlingen leren in deze laag over de grondstoffen van kunststoffen. 

Laag 5 - Het productieproces
Leerlingen maken kennis met het productieproces door zelf een sleutel van kunststof te maken. De sleutel maken ze met behulp van kunststofkorrels, die ze in een mal plaatsen. 

© 2018 C3 - Design en ontwikkeling: Accent Interactive